Kondenzcsík

CONtrail

Mindenekelőtt szeretnénk megjegyezni, hogy ha a mostanában oly divatos chemtrail-konteó kapcsán kerültél ide, arról remek kis összefoglalót olvashatsz oldalunkon!

 


A kondenzcsíkot a rajta irizáló fény teszi színessé (Landy-Gyebnár Mónika)

 

A kondenzcsík - angolul contrail - egy hosszúkás, sávos, fehér felhőképződmény, amely a repülőgépek hajtóművének égéstermékeként jelenik meg. Vagy nem jelenik meg, ez bizony az adott légköri réteg paramétereitől függ. Hogy ezt megértsd, ismerned kell a felhőképződés folyamatát és a repülőgép égéstermékének összetételét. Egy felhő kialakulásához két összetevőre van szükség: kondenzmagra és kondenzálódó anyagra, ez utóbbi szinte mindig a víz. Ha elegendő kondenzmag és megfelelő mennyiségű vízpára van jelen a légkörben, kialakul a felhő. A repülőgépek üzemanyaga vízzé és szén-dioxiddá ég el. Az égéstermék tartalmaz még némi kén-, és nitrogénoxidokat, továbbá valamennyi kormot. Ez utóbbi remekül megfelel kondenzmagnak, tehát a víz és a kondenzmag megvan a jelenség kialakulásához. Ha az adott légköri rétegben magas, vagy közel 100% a páratartalom, a megjelenő kondenzcsík sokáig látható marad, akár órákon át megfigyelhető, amint lassan szétterül. Esetleg rajta különféle örvénylések is megfigyelhető, amelyről lejjebb még olvashatsz. Ha azonban a levegő száraz, a kondenzcsík szinte azonnal eltűnik, hiszen a kondenzálódó víz rögtön el is párolog.

Érdekes jelenség, amikor a fent leírt eseteket egyszerre figyelheted meg: látszólag egymás mellett repülő gépek közül az egyik mögött megfigyelhető kondenzcsík, a másik mögött pedig nem. Ennek oka egészen egyszerű: nem azonos magasságban repülnek. Általában a magasabb légrétegek tartalmaznak kevesebb párát, de ez nem minden esetben igaz. Tehát előfordul, hogy a fejed felett látható gépek közül néhány hosszabb-rövidebb kondenzcsíkot húz, néhány mögött pedig nem látszik semmi.

Ha kondenzcsíkot figyelnél meg, arra leginkább egy tartósan anticiklonális, gyengén fátyolfelhős, melegfront előtti időjárási helyzet alkalmas. Egy markáns hidegfront utáni száraz levegőben pedig szinte sosem figyelhető meg a jelenség.

A kondenzcsíkok tehát egy kondenzmag köré kristályosodott jégből állnak, éppen ezért, ha megfelelően szabályosak a kristályok és ideális az elhelyezkedésük haló figyelhető meg rajtuk.

Ha figyeled a kondenzcsíkokat, valószínűleg találkoztál már olyan csíkkal is, ami a gép mögött bizonyos távolságban kis szimmetrikus szakaszokra, majd ezekből összeálló gyűrűkre bomlik. Ezt az örvényes-gyűrűs kondenzcsíkot a Crow-instabilitás hozza létre, amelyhez a repülőről leszakadó szárnyvégi örvénysorok illetve a légrétegek hőmérsékletének, sűrűségének különbsége miatti helyi turbulencia szükséges. A jelenséget S.C. Crow amerikai, aerodinamikával és repülésbiztonsággal foglalkozó fizikus írta le először. A Crow instabilitásról bővebben itt olvashatsz.

A légiközlekedésnek köszönhetjük a lyukfelhőnek nevezett, kissé misztikusnak tartott jelenséget is. Olvass róla, de előbb nézegess kondenzcsíkos fotókat!

 

.
Szétfoszló kondenzcsík némi örvényléssel (Tóth László) Ha ideális az időjárás, órákig látható (Répás György)
...
Vékony fehősávra vetül a kondenzcsík árnyéka (Landy-Gyebnár Mónika) Kondenzcsík és árnyéka (Bora Éva)
...
Tévedés ne essék: a távozó égéstermék nem színes! A parányi részecskéken elhajlást szenvedő fény színezi meg a kondenzcsíkot. (Landy-Gyebnár Mónika) Kondenzcsíkon megjelenő halójelenség, a zenitkörüli ív (Bora Éva)
...
(Uhrin András) (Nagy Zsuzsa)
...
(Őri Ágnes) (Őri Ágnes)
...
A Nap vetíti az árnyékot a felhőre (Őri Ágnes) (Őri Ágnes)
...
Akár egy festmény (Őri Ágnes) Csíkos napkelte (Landy-Gyebnár Mónika)
Honlap készítés